Ads

Sep 29, 2009

E-VOTING lagi??


Isu e-voting makin ligat diperkatakan di Universiti Malaya sekarang.Sistem e-voting ialah sistem undian menggunakan komputer untuk pemilihan MPMUM sesi akan datang.Sistem ini terbukti banyak manfaat dan faedah kepada mahasiswa walaupon baru pertama kali diperkenalkan di UM.Ada yang menolak bulat-bulat sistem ini dan ada juga yang berfikiran terbuka menerima sistem ini.

E-voting dikatakan menelan belanja yang besar untuk dibawa masuk.Tetapi kita perlu tahu mengundi secara manual LEBIH BESAR BELANJANYA kerana kos penyediaan kertas SAHAJA telah menelan belanja ratusan ribu.E-voting hanya memperuntukkan perbelanjaan tidak lebih dari seratus ribu pon kerana peralatan dan teknologi seperti komputer telah sedia ada di kampus ini,hanya tinggal membawa sistem itu masuk sahaja.

Ketelusan sistem ini pasti terjamin dengan pemantauan SEPENUHNYA oleh NC(Pro-M kan sayang NC),dan dikawal sepenuhnya oleh PUSAT TEKNOLOGI MAKLUMAT(PTM),tiada campur tangan pihak lain(pihak HEP) seperti yang dipertikaikan 'pihak mereka'. Pada PRK lalu,mereka kata UNDIAN SECARA MANUAL tidak telus(itu yang membuatkan mereka menang?),tetapi sekarang E-VOTING pula tidak telus? Mana satu mereka mahukan sebenarnya?

Dan kenapa 'mereka' tidak menerima teknologi moden seperti ini? Di mana kata-kata atau moto mereka = "HOPE FOR CHANGE" sedangkan perubahan yang dilakukan HAMPIR SEMUA DITOLAK? Adakah sekadar MENGHARAP? Kita semua tahu sistem ini memberi banyak manfaat kepada mahasiswa terutamanya. Adakah mungkin kerana sejak azali lagi mereka memang dilahirkan untuk MEMBANGKANG? Mereka juga menampakkan mahasiswa di Universiti Malaya ini tidak berpegang dan menyokong kepada visi dan misi UM sendiri,(The LEADER in research and innovation).Tambah buruk lagi,mereka banyak mengaibkan nama Universiti Malaya ini dengan isu-isu yang tidak benar dan fitnah merata-rata. Apakah agenda disebalik semua ini?

Kita sebagai mahasiswa Universiti Malaya patut berbangga dengan segala perubahan baik dan memajukan.Tetapi apakah/adakah perubahan yang anda lihat yang dilakukan oleh 'MEREKA' sesi ini? Percayalah,selepas Pilihanraya Kampus,JIKA 'mereka' jatuh,mereka pasti menyalahkan sistem e-voting ini.Tak pon mereka pasti salahkan HEP kerana campur tangan dan sebagainya. Mereka tidak akan menerima kejatuhan itu dengan redha,bermakna mereka menentang qada' dan qadar.PEGANG KATA-KATA INI dan mari kita lihat nanti.

p/s - 'MEREKA' tidak dituju kepada sesiapa pon.Hanya untuk mahasiswa berfikir...=)
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl