Ads

Dec 16, 2009

Bangunlah Rakyat Malaysia


***diambil daripada seorang pelajar UPM.

"Wahai anak-anak Malaysia.
Bangunlah dari tidurmu.
Lihat pada keliling kita.
Di bandar dan di kampung.
Lihat pada jiran dan masyarakat kita.
Di darat atau di sempadan.
Sedarlah anak-anak Malaysia.
Kita berada di penghujung kegemilangan"

Malaysia adalah salah satu negara yang membangun bukan sahaja di Asia Tenggara malah di dunia. Dunia melihat Malaysia sebagai negara yang berpotensi menjadi negara maju seperti Amerika dan Jepun sejak tampuk pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohammad yang banyak menumpahkan jasa kepada negara sehingga beliau digelar Bapa Pembangunan.

Tetapi adakah dunia melihat Malaysia pada rakyatnya yang berbilang agama,bangsa,kaum dan adat? Jika ya,apakah persepsi dunia terhadap Malaysia yang sedang giat membangun ini? Mari kita lihat fakta-fakta terselindung ini :

1) Di Malaysia diduduki lebih kurang 51% Melayu,24% Cina,9% India,16% lain-lain. (Ni semua orang tau).

2) Golongan 'MAT REMPIT' hanya ada di Malaysia SAHAJA,tidak berada di negara-negara lain yang maju mahupun yang masih belum mencapai kemerdekaan. 'MAT REMPIT' terdiri daripada lebih kurang 85% Melayu, 12% India, 3% cina dan lain-lain.

3) Hanya di Malaysia SAHAJA dimana penduduknya membawa kenderaan melebihi had laju malah membahayakan,tidak seperti penduduk negara-negara yang maju yang mana penduduknya lebih berharta dan memiliki kenderaan jauh lebih mahal. Kes kemalangan jalan raya yang melibatkan kematian di Malaysia telah mencatat 'rekod dunia' apabila mendapat kedudukan paling tinggi di dunia.

4) Kes ragut meningkat sebanyak 45% dari tahun 2007 hingga 2009. Majoriti peragut adalah Melayu dan majoriti mangsa ragut juga adalah melayu. Dan jenayah ragut sahaja di Malaysia adalah paling tinggi di Asia,malah berpotensi untuk mengatasi satu dunia.

5) Kilang-kilang yang menyediakan banyak peluang pekerjaan majoritinya adalah WARGA ASING. Cuba bandingkan dengan ini; lebih 20% rakyat Malaysia yang sepatutnya sudah berkerjaya MASIH menganggur tanpa pekerjaan TERMASUK para graduan universiti dalam dan luar negara.("Apa barang kerja kat kilang,nak keje ofis",kata-kata yang selalu diucapkan para penganggur).

6) Kanak-kanak di negara yang miskin dan mundur teringin untuk menuntut ilmu,belajar membaca,mengaji dan mengira. Di Malaysia,pelajar sekolah pada waktu persekolahan kebanyakannya di cyber cafe,kedai mamak,shopping complex,lorong haji taib,cinema,karaoke,clubbing,shuffle di bukit bintang. Lebih menyedihkan ibu bapa mereka tidak ambil peduli pergaulan sosial mereka sehingga agama dipinggirkan.

7) Apabila tibanya cuti umum Malaysia,hampir semua kedai-kedai milik melayu TUTUP tetapi hampir semua kedai-kedai milik cina berniaga seperti biasa. Ia salah satu faktor ekonomi dikuasai warga cina di Malaysia.

8) Di kelab-kelab malam lebih ramai umat Islam Melayu berbanding yang bukan Islam. Lebih menyedihkan,mereka minum benda haram seperti meneguk air sirap bandung dan melakukan maksiat seperti sudah yakin masuk syurga.

9) 79% penagih dadah di Malaysia adalah Melayu dan 14% warga India. Sebaliknya pula,64% pengedar dadah adalah warga cina dan selebihnya Melayu.

10) Di dalam program 'Bersamamu' tv3,majoritinya bangsa Melayu yang masih kuat otot-otot di tangan dan kaki mereka dan masih mengharapkan bantuan dana dari pihak yang mengasihani mereka. dll..



Fakta-fakta di atas akan menimbulkan pelbagai persepsi yang negatif terhadap rakyat Malaysia. Walaupun Malaysia adalah negara yang sedang membangun,tetapi rakyatnya semakin mundur.

Perkara di atas juga boleh menimbulkan isu perkauman dan sensitiviti masyarakat,tetapi semuanya adalah kenyataan dan rakyat Malaysia terutamanya Melayu majoritinya perlu sedar dan sedar dan sedar. Jadi sangat pelik kenapa sebahagian rakyat Malaysia menolak Biro Tatanegara (BTN) CONTOHNYA yang dikatakan modul mereka menyentuh sensitiviti kaum.

Perkara di atas juga menyebabkan datuk nenek moyang menangis di dalam kubur yang susah payah berjuang bermati-matian untuk anak cucu cicit mereka di masa hadapan,tetapi anak cucu cicit mereka seperti melupakan jasa mereka,mencemar maruah bangsa dan negara.

Perkara di atas juga akan menyebabkan tanah darah nenek moyang kita ini dijajah semula dan kemerdekaan dirampas semula walaupun negara sudah jauh lebih maju daripada negara yang sudah mencapai kemerdekaan yang masih mundur.

Perkara di atas juga menyebabkan umat Islam yang betul-betul ISLAM di Malaysia semakin pupus. Tambahan pula mereka yang penuh ilmu agamanya bukan dipraktikkan untuk berdakwah tetapi lebih kepada ingin memenangi hati rakyat jelata.(guna nama ISLAM untuk menarik hati).

Tetapi bertambah sedihnya,apabila sebahagian rakyat Malaysia menunding jari kepada kerajaan mahupun pembangkang kerana tidak berjaya mengatasi masalah-masalah sosial di Malaysia,sedangkan perkara ini semua datangnya dari dalam diri mereka sendiri.

Sedarlah Wahai Rakyat Malaysia. Jangan jadi BODOH di tanah kamu berpijak.

-hasil seorang pemalu-


***
"PRO-STUDENT likes this."
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl