Ads

Nov 4, 2010

Pilihanraya Kecil : Kesan kepada Mahasiswa


4 Nov - Keputusan pilihanraya kecil di Galas,Kelantan dan di Batu Sapi,Sabah telah pun diumumkan dan kemenangan berpihak kepada kedua-dua calon Barisan Nasional (BN).

Di Galas, calon BN mendapat 5324 undi manakala calon PAS mendapat 4134 undi. Di Batu Sapi pula, calon BN mendapat 9773 undi, calon PKR mendapat 3414 undi dan calon SAPP mendapat 2031 undi.

Keputusan pilihanraya kecil di kedua-dua tempat ini sedikit sebanyak mempengaruhi mahasiswa di seluruh IPT. Dijangka pilihanraya Kampus Universiti Malaya akan diadakan awal tahun hadapan.

Gerakan mahasiswa yang berteraskan parti pembangkang negara dijangka akan menjadi lebih lesu dan tidak agresif selepas keputusan pilihanraya kecil ini tidak menyebelahi mereka. Ini kerana rakyat boleh menilai sendiri mana yang lebih baik walaupon 'jentera mahasiswa' pro-pembangkang turun sendiri ke Galas untuk membantu calon PAS di Galas.



Manakala kemenangan BN untuk pilihanraya kecil tidak akan memberi kesan kepada jentera Aspirasi/ Penggerak Mahasiswa. Kerana sehingga sekarang mereka masih 'tidak kelihatan'. Adakah disebabkan mereka hanya tumpu kebajikan mahasiswa? atau politik luar memang tidak mempengaruhi mereka? atau mereka memang tidak ber'gerak'?

Mahasiswa seluruh UM tidak sabar menanti pilihanraya Kampus yang akan datang. Seperti yang diketahui, pilihanraya kampus di sini lebih meriah berbanding IPT lain.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl