Ads

Oct 6, 2009

Jangan pertikai isu E-VOTING.


Tak habis-habis dengan e-voting. Ada mahasiswa yang masih tidak memahami e-voting ini sehingga mereka mempertikaikan sistem itu dan akhirnya 'menggadai' pembelajaran mereka. Seperti yang kita lihat,Pro-Mahasiswa dan MPMUM menolak dengan tegas sistem ini tetapi ada juga pihak yang berfikir disebaliknya.

Sistem e-voting memudahkan pengundi dan menjimatkan masa.Ia sejajar dengan perkembangan teknologi pengkomputeran dan satu penambahbaikan dalam kaedah pembuangan undi.Malangnya ada pihak tertentu mendakwa sistem ini tidak 'kebal', boleh diceroboh dan boleh mempengaruhi pengiraan undian. Pro-S berpendapat ia sekadar satu dakwaan untuk meraih undi populariti.

"Dulu bila pakai sistem manual, isu pengundi hantu hebat diperkatakan... bila e-voting, timbul pula isu penggodam... jadi sistem mana yang patut diguna pakai kalau semuanya tidak betul?".

Tetapi setelah beberapa kaji selidik dijalankan kepada penyokong pro-mahasiswa,sebahagian daripada mereka juga menyokong sistem ini.

"E-voting ni banyak bagusnya.Cuma Pro-M mempertikaikannya hanya kerana pengaruh dari orang luar sahaja. Saya cuma harap kita tidak diperbodohkan je.Kita ni mahasiswa,kene ada pendirian.",ujar salah seorang dari pihak PRO-M.

Setiap sistem yang direka pasti ada keistimewaan tersendiri, begitu juga dengan e-voting, apa yang penting, mahasiswa keluar menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi kerana setiap undi itu bakal menentukan pemimpin yang diharap dapat menjaga kepentingan pelajar, bukan berdebat kaedah yang digunakan. Harap mahasiswa jelas dengan perkara ini. FIKIRKAN..

Mari bersama PRO-STUDENT menyokong e-voting.Jangan gadai masa belajar kita.!
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl