Ads

Oct 22, 2009

Kesah PROSIDING pula


8 orang mahasiswa dari PMIUM dan PBCUM dimana telah di dakwa di bawah statut Universiti 1979 yang turut bercanggah dengan AUKU dan perlembagaan Malaysia sendiri.

Kelapan-lapan mahasiswa berkenaan ialah 6 orang daripada Persatuan Bahasa Cina Universiti Malaya (PBCUM) – yang tidak mahu nama mereka didedahkan, dan 2 orang dari Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) iaitu mantan presiden, Mohd Haafizuddin Abirerah dan ahli biasa, Abu Ubaidah Amir.

Mereka dihadapkan ke perbicaraan oleh Tribunal Universiti dan dituduh melakukan kesalahan disiplin dibawah seksyen 16 (c) Kaedah-Kaedah Universiti Malaya (Tatatertib Pelajar-Pelajar) 1999. Pendakwaan di bawah akta berkenaan atas tuduhan membawa masuk ahli politik ke dalam universiti.

Pihak HEP telah menangguh 2 kali prosiding ini lalu membangkitkan kemarahan beberapa pihak terutamanya pihak tertuduh. Apabila diminta penjelasan daripada pihak HEP,mereka tidak dapat memberi kenyataan yang memuaskan hati pihak-pihak tersebut.

Kami Pro-Student tidak mahu memburukkan sesiapa di dalam kes ini,tetapi kami hanya berharap prosiding ini dipercepatkan supaya tidak membangkitkan kemarahan pihak tertuduh. Mungkin pihak HEP tidak ada niat untuk berlaku tidak professional,mungkin atas sebab-sebab tertentu mereka menangguh perbicaraan itu.

Jika mereka disabitkan kesalahan,diharap pihak HEP tidak menggantung atau membuang mereka dari Universiti.Perkara ini perlu dan boleh dipertimbangkan.

Kepada mahasiswan lain,diingatkan bahawa janganlah kita melanggar akta Universiti dan undang-undang Universiti.Nanti akan menyusahkan diri kita sendiri seperti mereka yang tertuduh. Ada perkara boleh dibawa berunding.Jika ingin membawa masuk ahli politik sekalipon,perlulah dibawa berunding dengan CARA BAIK. Sekurang-kurangnya,'mention' nama ahli politik di dalam KKD projek.Ini takda.

Diharap juga pihak tertuduh tidak dikenekan denda yang berat jika disabit kesalahan. Semoga mereka dapat focus di dalam exam yang akan datang. Dan jangan hanya kes kecil ini saja sudah kecoh di FACEBOOK. Kes lain takda pon sebar surat di FACEBOOK. HAHAHAHAHA...

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR.-dari PRO-STUDENT!

We UNITE for U'ALL.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl